Forum: Åpent forum

Flislagt hylle/benk på bad

Hei!

Jeg vurderer å bygge inn en hylle/benk på badet mitt som jeg vil flislegge. Utseendet vil altså ligne på en typisk flislagt benkeplate på et kjøkken. Muligheten jeg har sett på er å feste platen inntil veggene med ett eller annet. Lengden er omtrent 140 cm og det går to vegger ut på hver side, slik at hyllen kan festes til disse også.

Hva er den letteste måten å gjøre dette på? Trenger jeg noe som støtter under, siden det er såpass langt mellom veggene? Er det uproblematisk å flislegge hyllen?

Kan skipsgulv slipes? Eller males?

Vi har et mørkt skipsgulv med gumminater. Er det mulig å slipe på denne type gulv? Vi er skeptiske til for mye støv, men det er vel uunngåelig? Eller kan vi male eller lysne gulvet uten å måtte slipe det ned?

- Alle nater er slipbare, så det er helt uproblamtisk å slipe gulvet, sier Svein Erik Haland, innehaver av Haland Parkett og Trappesliping, som holder til i Østfold.

Støv i huset etter gulvsliping er mer eller mindre uunngåelig – i alle fall om du planlegger å gjøre jobben selv. Det finnes effektive proffprodukter som er helt støvfrie, men disse er ikke for privatpersoner.

- Vi har helt støvfrie slipemaskiner, som samler støvet i en beholder ute fremfor i pose inne. Dette gir en helt støvfri slipeprosess. Men dette er store og kostbare maskiner, så det er dessverre ikke mange firmaer i Norge som sitter på slike maskiner, kanskje bare et titalls gulvsliperfirmaer, sier Haland.

Hvis du ønsker å komme i kontakt med et firma som har denne type maskiner tilgjengelig i nærheten av ditt bosted, kan helt sikkert Norges Parkettsliperforbund bistå med kontaktinformasjon. Ellers er det gode tildekkingsprodukter som gjelder, for å begrense støvet i å virvle rundt i huset.

Lakk som fester på natene

Når gulvet er slipt, kan du påføre ny lakk. Olje er ikke anbefalt, da den vil bli helt blank på natene.
Opp gjennom årene har det vært brukt en del forskjellige typer nater i slipsgulvene. Noen av disse fungerer dårlig med enkelte lakker.

- Vi har vært borti tilfeller der lakken ikke har tørket ordentlig på natene, og anbefaler derfor alltid at man tar en prøve av sliping og lakk på et sted der det ikke er synlig. Er det tørt og greit innen 24 timer, kan man ta resten av gulvet. Hvis ikke, bør man teste med en annen type lakk, sier Haland.

Per Lund Nilsen, sjef for teknisk service hos Scanox, som blant annet er store med sine TreStjerner-produkter til gulv, anbefaler vanntynnbare lakker når det er nater i gulvet.

- Vanntynnbare lakkprodukter fungerer best på denne type underlag, sier han.

Grunning og maling

Ønsker du å unngå sliping, er det maling som er alternativet. Maling på skipsgulvet er nemlig fullt mulig, men også her gjelder det å teste behandlingen først. Gummien er fet, så det er viktig å sikre at grunning og maling vil feste.

- Sett en prøve på ti cm først. Enten så fester det, eller så fester det ikke – det ser man raskt, sier Per Lund Nielsen.

Det er også viktig å påføre en sperregrunn før malingen.

- Jeg vil anbefale å rense grundig med TreStjerner Gulvrens, for deretter å påføre grunning med sperring og isolering, før man legger toppstrøket med TreStjerner Gulvmaling, råder Nielsen.

Kan vi male baderomsplatene?

Vårt bad fra 1976 fungerer helt fint. Ikke målt fukt og det er god ventilasjon der. På sikt skal vi totalrenovere det, men på kort sikt vil vi gjøre noen kosmetiske endringer. Veggene er kledd med baderomsplater med marmormønster, og spørsmålet mitt er om det går an å sparkle og male over disse?

I følge vår ekspert i Nordsjö, Trond Riise, trenger du ikke å helsparkle veggene. Kun skjøtene må sparkles. Han anbefaler å vaske grundig med forvask, fortynnet i henhold til beskrivelse på emballasjen. Skyll deretter godt med rent vann og påfør en heftgrunning over hele veggen.

Sparkle så skjøtene med våtromsparkel, og mal deretter minst to strøk med våtromsmaling.

– Dette vil gi et resultat som trolig holder noen år i påvente av den store rehabiliteringen, sier Trond Riise.

Mattslip etter vask

For et godt resultat trenger grunningen god vedheft til underlaget. Forutsetningen for dette er en godt rengjort flate, vær derfor nøye med vask og skylling slik at alt gammelt grufs fjernes – såperester, kalk, fett og smuss må vekk. Er flaten svært glatt kan den med fordel mattslipes. Gå lett over med et slipepapir eller en slipesvamp. Dette skal gjøres etter at du har vasket flatene, slik at du ikke gnir inn skitten i underlaget.

Hvor mye tape brukes ved legging av teppefliser?

Jeg skal legge teppeflis på et rom på 10 kvadratmeter, og jeg har tenkt å benytte dobbeltsidig tape for tepper til dette. Har sett på artiklene som ligger på hjemmesiden deres, og har framgangsmåten stort sett klar. Det eneste jeg lurer på er hvor mye tape jeg skal bruke?

(Foto: ifi.no)

I mindre rom og rom med liten trafikk, legges normalt teppefliser løst, og festes langs rommets vegger og langs diagonaler med tosidig tape.

Teppekvadrater bør legges ut fra rommets midtlinjer, slik at man på en god måte tar hensyn til avslutning av teppet mot døråpninger og vegger.

Tunge fliser

Denne leggemåte vil føre til at noen fliser ikke tapes, men ligger løst. Teppefliser er tunge og stabile, og vil ligge nokså godt fast allikevel med hjelp fra egenvekten og de andre flisene som får tape.

Har du en meget sterk støvsuger, eller bruker teppebankermunnstykke, kan det dog være en idé å skru ned effekten på maskinen noe fordi det ellers kan løfte flisene litt. Dette med trafikk på arealet spiller selvsagt også inn, i sterkt trafikkerte områder bør man lime flisene eller bruke mer tape.

– Du kan godt teipe en liten bit på alle flisene eller kjøre teip på alle rader, sier Tom Andreassen, teknisk sjef i Tarkett.

Fixeringslim

Ved liming brukes gjerne et fixeringslim over hele gulvet. Dette er et lim som aldri herder, men forblir klebrig. Limet vil holde flisene på plass også ved bruk av teppebanker eller støvsugere med kraftig sug. Ved fjerning av belegg vaskes limet enkelt bort med vann.

Et eksempel på fixeringslim er Casco Fixeringslim, som er et vannbasert lim og egnet for teppefliser, vinylbelegg med PVC-skum eller mineralbakside. Det kan brukes på underlag som betong, sponplater, og linoleumsgulv. Vi anbefaler alltid å sjekke hvilket lim akkurat din teppeprodusent anbefaler, før du setter i gang.

Tørr maling i kosten

Jeg er så plaget med tørr maling i bunnen av kosten. Det korner seg, og det kommer masse småkorn over tak og vegger når jeg maler med den. Dette gjør at jeg må pusse opp – igjen og igjen. Har dere et tips for dette?

Foto: Målaremästarna/ifi.no

Svar:
Her tyder mye på at det sitter gammel maling i penselen som løsner, eller at penselen tidligere er brukt til en annen type maling. Ikke bruk samme pensel til toppstrøket som du bruker til grunningsmalingen.

Før du starter å male, må du alltid ha ren pensel.

En vanlig innendørs vanntynnet akryl- eller lateksmaling skal ikke danne korn slik du beskriver det, med mindre den er blitt forurenset.

Det kan den bli, dersom det sitter rester fra en grunningsmaling eller White spirit i penselen. Når disse kommer i kontakt med den vanntynnbare akryl- eller lateksmalingen, oppstår det en reaksjon som gjør at malingen gryner seg.

Gjør det til en regel å ha en egen pensel til grunningen. Ulike malingstyper skal ikke blandes.

Det kan være en god idé å skylle godt ut av både pensel og rull én eller to ganger i løpet av en arbeidsdag, for å unngå at gammel maling tørker.

Vanntynnbare malinger tørker raskt. Straks du ikke bruker penselen, må den oppbevares fuktig: dypp penselen i maling, surr den inn i fuktige filler, og putt hele pakken i en plastpose.

Du må alltid jobbe med ren kost. Gammel maling vil også kunne løse seg opp i en gammel pensel. Det er veldig viktig alltid å bruke ren pensel, og ikke bruke samme pensel til flere malingstyper som grunning og toppstrøk.

Hold penselen ren hele tiden. Begynner maling å tørke i penselen, er det bare å kaste den. Malinger kan reagere kjemisk med hverandre.

Ingen maling skal blandes med noe annet enn det som er i boksen. En tommelfingerregel er å bruke én pensel til hver type maling.

Hjelp, barna kan skli i trappen

Med to små barn har jeg hjertet i halsen hver gang de løper opp og ned vår gamle tretrapp. De løper hele tiden i stedet for å gå. Hvilke muligheter har vi for å gjøre trappen mer sklisikker, og samtidig gjøre at det ser fint ut?

(Foto: Teppeabo)

Det er flere veier å gå for å sklisikre trappen. Et alternativ er å kle trinnene med teppe.

Det finnes egnede halvsirkelformede trinn, laget av ulike teppekvaliteter. Kvaliteter kan være alt fra slitesterke ullblandinger og sisal, til syntetiske fibre. Disse teppene er selvklebende og finnes i mange flotte farger. De selges blant annet på Teppeabo.

(Foto: Teppeabo)

Ønsker du fortsatt å ha en ren tretrapp, er et usynlig sjikt med sklisikring kanskje å foretrekke. Da kan du male eller lakkere trappen én gang til.

Bland da inn sklisikringspulver i gulvmalingen eller i lakken. Beckers Antisklimiddel består av luftfylte glassperler som tåler tusen tråkk!

(Foto: Beckers)

Det finnes også et spesialprodukt, der kornene allerede er iblandet lakken, og danner et usynlig og småknudrete sjikt i overflaten. Dette heter Liberon Sklisikring.

(Foto: Alanor)

Hvordan skal jeg henge gardinene?

(Foto: privat)

Har du noen råd til gardinoppheng som vil passe disse vinduene?
Hvert vindu måler cirka 1,4 m x 1,6 m og det er 20 cm mellom dem. Dette er i stua, som du kanskje ser av bildet
. . . . . .
Ifi.no har fått hjelp til å svare dette spørsmålet av interiørkonsulent Inger Almøy, som har gardiner som spesialfelt.

Det er ikke alltid lett å gi råd kun ut fra et bilde, men her har hun likevel gjort et forsøk.

Svar

Dette er en fantastisk utsikt, og den bør ikke skjules med gardiner. Med et såpass stort vindusfelt, kan det ofte bli et lys- og solproblem.

Dette kan løses med rullegardiner, plisségardiner, persienner eller liftgardiner som monteres i innvendig karm.

Almøy anbefaler sidesjal i 1,5 stoffbredde på hver side av de ytterste vinduene, for å myke opp rommet. Så mye stoff vil gjøre at sidegardinene får fylde og vil henge pent. Disse gardinene er ment for pynt og skal derfor ikke trekkes for.

Altså en kombinasjon med solavskjerming som for eksempel liftgardiner, og sidegardiner til dekor.

Sidegardinene vil hun montere i taket, eller på en skjult skinne. Skinnen som kjøpes skal da være i samme bredde som sidegardinene, ferdig rynket.

En egen avkappet skinne henges opp til sidegardinene. Gardinene er kun ment til dekor, og kan da ikke trekkes for. Foto: Espen Grønli/ifi.no

Det peneste er å sy faste hipp (legg), bestill eventuelt fra sømleverandører.

Hipp er maskinsydde folder øverst på gardinen. Det er vanlig med tre legg, men også fire legg.

Les mer om hipp og andre nyttige uttrykk her: Knekk gardinkoden

Litt mer om lift

Her henger liftgardinene fra Tapethuset tett-i-tett. De dekker til midtstolpene, men uten å overlappe hverandre. Matchende sidesjal til venstre. Foto: Tapethuset

Hvis du velger liftgardin i vindusrekken, monteres hver gardin cirka 20 cm over karmen.

Gardinene bør gå nesten helt inntil hverandre, tett-i-tett.

Liftene bør henges slik at de akkurat dekker lysåpningen. Med denne løsningen kan du også ha sidegardiner som dekor.

Når du bestiller tekstil, tegn opp vinduene. Lag en skisse med nøyaktige mål, og ta den med når du skal bestille tekstiler.

Syr du selv, spør om sømråd fra der du kjøper tekstilene. Det er nok også mye informasjon på Internett, men her på ifi.no finner du også flere saker om søm og gardinoppheng.

Eventuelt kan du få hjelp av en interiørkonsulent til sømbeskrivelse.

Les mer om søm her: Ja, til gardiner!

Dette har du med i skissen:

Innvendige mål; bredde og høyde på et enkelt vindu, samt bredden av hele vindusrekken.

Utvendige mål; fra taket og ned i gulvet, og fra nedsiden av vinduet og ned i gulvet.

Ut fra det som sees av møbler på bildet, tror Almøy at en litt tykk lin i en nøytral farge vil bli lekkert.

Lykke til!

- Kan brystpanel bli kult?

Jeg har kjøpt et hus fullt av brystpanel. I stedet for å krangle med den, lurer jeg på om jeg skal finne på noe kult med den. Noen tips?

(Foto: privat)

Svar:

Først bør dere bestemme dere om dere liker furu nok til å ha en halvvegg med det i hjemmet deres.

Hvis dere ønsker å beholde den, finnes det flere alternativer:

1. Male panel, listverk og platevegg i samme farge og glansgrad. Denne løsningen gjør at brystningen dempes. I deres tilfelle vil det likevel resultere i ulik struktur som følge av den ulike materialbruken.

2. Brystning og platevegg males i ulike farger. Dette vil framheve brystningen.

3. En annen variant er å velge ulik glansgrad på malingen. Veggen kan da males med matt maling, mens brystpanelet males i samme farge men med blank maling.

4. En annen effekt kan være å tapetsere over brystpanelet. Da kan du male med matt eller blank, eventuelt bruke en beis med en farge hentet opp fra tapetet.

5. Liker dere treverkets «look» kan brystningen beises og plateveggen overmales i en liknende nyanse. Dette vil gi et rustikt preg.

Siden vi aner at dere ikke er så begeistret for denne brystningen, stiller vi heller følgende spørsmål:

- Hvor mye skal man pynte på noe man i utgangspunktet ikke liker?

For å gjøre noe «kult» ut av brystpanelet, må dere være litt ville og gærne av natur. En vanlig norsk familie vil nok ikke få ønsket resultat om de går i gang med et større prosjekt med fargekontraster og tilsvarende på veggene her.

Gjør da heller kort prosess, og fjern den med et brekkjern. Brystningen er antakelig slått opp utenpå veggen. Det ble ofte gjort under «furu-tiåret» på 1980-tallet.

Etter å ha fjernet brystpanelet, vil du se om strukturtapetet som er over panelet i dag, også er bak panelet. Da er det bare å sparkle over huller, og male hele overflaten. Ønsker du å fjerne strukturen på veggen over (også evnt. under) panelet, kan denne fjernes ved en kombinasjon av sparkel og duk av typen “veggsletter”.

Et alternativ er å slå gips over hele veggen – fra gulv til tak.

Med plater, for eksempel rehabiliteringsgips, står dere helt fritt til å velge tapet eller maling. Skal dere male, kan dere sette en tynn fiberduk på gipsen, veggen tåler mer da. Hvis dere skal tapetsere gipsen, behøver dere ikke duk, det er bare å tapetsere rett på.

Et annet alternativ enn gips er å sette opp ferdigtapetserte plater, eller ferdigmalte veggplater.

Hvis dere vil vente litt før dere går i gang med å fjerne brystningen, kan det å male alt i én og samme farge være en midlertidig løsning.

Lykke til!

Kan fliser limes på baderomvinyl?

Jeg har lest at det finnes fliser som kan limes på baderomvinyl, har dere hørt om det?

(Foto: Höganäs)

Spørsmål:
Vi har et bad i andre etasje med vinyltapet og vinyl gulvbelegg. Det er helt tett og fint, men med umoderne farger. Jeg skulle gjerne satt på fliser og jeg så i et blad at det kunne man gjøre på dette vinylunderlaget.

Hvis det er tilfelle, hva slag fliser og lim kan jeg bruke?

Svar:
Generelt så fraråder vi at du flislegger vinyltapetet og gulvbelegget da vi ikke kjenner godt nok til underlaget. Tykkelsen og type på vinyl må først være egnet som membran under flis. Rent praktisk er det ikke vanskelig å få utført denne jobben, men for at veggvinyl skal være godkjent som membran må vinyltapetet være sveiset.

Kontakt Fagrådet for våtrom (ffv.no) for nærmere informasjon.

Du bør dessuten finne en lokal håndverker, gjerne en som er godkjent for våtromsarbeider, for befaring.

Alle håndverkerbedrifter med våtromsertifikat finner du på nettsidene til Fagrådet for våtrom.

Kan jeg male over Tjæralin?

- Huset mitt ble for 5-6 år siden malt med Tjæralin, men nå vil jeg gå over til noe som ikke kritter, falmer og vaskes vekk like raskt. Hva skal jeg gjøre?

Tjæreinnholdet i denne typen malinger, enten det er Tjæralin eller Tyrilin som er brukt, er i dag vesentlig mindre enn på 1990-tallet og tidligere. Et høyt tjæreinnhold ville ha gjort fasaden feit og klissen, og derved vanskelig å behandle med andre malingprodukter.

– Jeg ser ingen særlig grunn til å tro at dette vil by på problemer. Huset er ikke nybehandlet, og siden fasaden er falmet og krittet, vil den gjenværende behandlingen være forholdsvis enkel å fjerne, sier Dag Frogner Hansen, teknisk service ingeniør hos Jotun.

– Det kritisk viktige er å få vasket fasaden ren for absolutt all svertesopp, skitt og smuss. Dette gjør man med Kraftvask.

Fester godt

Før ommaling vaskes hele huset grundig med et vaskemiddel som er beregnet for bruk før ommaling. Midlet både gjør fasaden ren, og matter samtidig ned den gamle malingfilmen slik at ny behandling fester godt.

– Uten tilstrekkelig nedmatting fester ikke den nye malingen, sier Dag Frogner Hansen.

Solen har nok gjort mesteparten av jobben, i alle fall på sør- og vestveggen. På nord- og østveggen vil nok den gamle Tjæralin-behandlingen være blankere og i bedre stand.

Kraftvasken blandes ut med vann i en lavtrykkssprøyte og dusjes over veggen, nedenfra og opp. Når midlet har fått virke en stund, skylles det vekk med rent vann fra hageslangen. Skyllingen gjøres fra taket og ned.

– Er fasaden meget skitten, eller om den gamle behandlingen ser blank ut, bør du også børste fasaden før skylling, slik at flaten mattes godt nok ned. Til det brukes Jordan Vaskekost. Deretter anbefaler jeg at du maler med en hybridmaling, for eksempel vår nye Drygolin Ultimat, avslutterDag Frogner Hansen.

Djupt hakk i parkettgolv

Hei! Vi har altså vore så uheldige og mista ein høgtalar ned i parkettgolvet vårt og sjølvsagt var det hjørnet på høgtalaren som traff ned i golvet. Den etterlot seg då eit ganske djupt hakk, og no lurer vi på korleis det kan fiksast. Det er omlag 1 cm djupt og omlag 2 cm på det lengste. Håpar de har eit tips til meg om korleis vi kan få betra dette eller ordna det heilt :)

Tusen takk!

Tregulv på badet?

I forbindelse med renovering og utvidelse av bad, ønsker vi å legge tregulv.
Fra vegg-til-vegg i den ene siden skal det være vask/tørk og underskap (ikke vask). Vi ønsker derfor at gulvet og benkeplate er samme farge/tresort.
Jeg har kikket litt rundt på ulike tregulv for bad, men har kun sett mørke tresorter/skipsgulv, og det ønsker vi ikke. Det vil ikke være våtsone på badet (vi skal ha dusjkabinett) eventuelt kan vi legge flis under kabinettet dersom det gjør så vi får flere valgmuligheter med hensyn til gulvet.
Har dere forslag til tre/gulv/parkett typer som er mulige å bruke?

Hilsen Anne Lise.

Svar:
På bad er det ingen anbefalt løsning med tregulv. Det finnes ikke tregulv som er spesielt beregnet til badet. Selv om du har dusjkabinett, må gulvet på badet både være fukt- og vanntett. En mulig løsning kan være å legge våtromsvinyl på hele baderomsgulvet, og deretter tregulv oppå dette. Vi råder deg imidlertid til å ta kontakt med en interiørarkitekt. De kan ha mange kreative løsninger på dette. Husk at det også finnes veldig moteriktige trefliser på markedet nå. De finnes i ulike varianter. Furufliser fra Höganes for eksempel, de er veldig naturtro: http://hoganes.no/ Vi har bilder av de i bloggen vår: http://ifi-jentene.blogspot.no/
Du kan også ta kontakt med Fagrådet for våtrom for å høre om den planlagte løsningen du ender opp med er forskriftsmessig korrekt.

Mvh,
Ifi.no

Annonse